آموزشی

کارکرد و ویژگی موتور دیزل

کارکرد و ویژگی موتور دیزل

موتور دیزل در واقع به عنوان یک موتور احتراقی در نظر گرفته می شود که درون سوز است و عمر و عملکرد انواع موتور دیزل با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته است. از مدل های مختلف موتور دیزل می توانید در دستگاه های مختلفی مانند سیستم های چمن زنی، موتور برق، دیزل ژنراتوری، خودرو ها، ویلا و مراکز صنعتی و نیروگاهی بزرگ بهره مند شوید. موتور ها بر اساس استاندارد های مختلف و نوع کاربری و حتی موارد دیگر نیز می توانند دسته بندی شوند.

شما می توانید مصرف انرژی خود را با انواع موتور‌دیزل مدیریت کنید

انواع موتور دیزل بر اساس نام یا برند، توان و تعداد سیلندر وجود دارند که می توان از آن برای مصارف خانگی مانند ویلا یا صنعتی مانند شرکت استفاده نمود. بر اساس سیلندر این موتور ها به چهار، شش، هشت و دوازده موتور سیلندری تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که موتور های تک سیلندری نیز وجود دارند اما چون توان آن ها پایین تر و کم تر است برای ساختار های ساده و کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند.

کدام انواع موتور‌دیزل برای مصارف خانگی و یا صنعتی مناسب است؟

انواع موتور دیزل بر اساس نوی کاربرد نیز دسته بندی می شوند. اگر برای مصارف خانگی خود، ویلا و یا کلا مصارف تک فاز نیاز به موتور دیزل دارید می توانید از نوع تک سلندر موتور دیزل استفاده نمایید. توان این مدل موتور دیزل تک سیلندر حدود پانزده تا بیست می باشد و حتی به عنوان یک توان سی اسب بخار نیز کاربرد دارند. استریم یک نمونه مدل موتور دیزل تک سیلندر است‌. از این مدل تک سیلندر نمی توان در کارگاه ها و مصارف صنعتی بزرگ تر استفاده نمود.

یکی دیگر از انواع موتور دیزل بر اساس کاربرد که می توانید در کارگاه های خود و در مصارف با انرژی متوسط تا بالا استفاده کنید. موتور های دیزلی دو سیلندری، سه سیلندری و چهار سیلندری می باشد. شما می توانید از این نوع موتور دیزل برای کار های صنعتی با توان حدود صد وات استفاده نمایید. نمونه های متفاوتی از موتور دیزل های دو، سه و چهار سیلندری در بازار وجود دارد که نمونه های ایرانی آن عبارت هستند از موتور دیزلی پرکینز موتور سازان تبریز و بنز آیدم.

برای نیروگاه های بزرگ صنعتی و شرکت های خیلی بزرگ که نیازمند موتور دیزل بسیار قوی است از نوع قوی تر و پر توان تر انواع موتور دیزل استفاده می شود. موتور دیزلی که برای این مصارف کلان پیشنهاد می شود از توان قدرتمندی تا حدود دو مگاواتی استفاده خواهد شد. این مدل موتور دیزلی از نوع شش سیلندری، هشت سیلندری و دوازده سیلندری است. چنین محدوده توانی برای مصارف خیلی بزرگ جوابگو خواهد بود. دو نمونه از این نوع موتور دیزل می توان به موتور دیزلی کامینز و پرکینز اشاره کرد.

 

یک نمونه صنعتی بزرگ از انواع موتور دیزل

کارکرد بهره گیری مدرن از موتورهای دیزلی چگونه خواهد بود؟

انواع موتور دیزل به صورت های مختلف کار می کنند. موتور هایی دیزلی که تک سیلندر هستند می توانند با باز شدن سوپاپ بالای خود هوای تمیزی را به درون خود بکشند و پیستون متحرک را به سمت بالا و پایین حرکت بدهند. این هوا به صورتی جا به جا می شود که از احتراق جلوگیری شود و تنها تا دمای بالا افزایش امکان مکش هوا را بدهد. وقتی هوا خارج می شود و پیستون به سمت پایین حرکت می کند می تواند دوباره نیروی جدیدی برای کار و تحرک پذیری جذب کند. همین بالا و پایین اومدن پیستون خود سبب به حرکت در آمدن انواع‌موتور دیزل می شوند.

نتیجه گیری در رابطه با انواع‌موتورهای دیزلی و کاربرد هر کدام در مصارف مختلف

موتور های دیزلی مشابه موتور های بنزینی هستند اما کارکرد آن ها بر اساس تراکم هوا خواهد بود. یکی از ویژگی های مهم انواع موتور دیزل این است که فاقد شمع هستند و با کمک پیستون می توانند به خوبی کار کنند. سه نوع متفاوت از موتور دیزل وجود دارد که بر اساس کارکرد ها دسته بندی می شوند. مدل های مختلف موتور دیزلی شامل یک، سه، چهار، شش، هشت و دوازده سلندر هستند که به ترتیب توان آن ها افزایش می یابد و در امور مختلفی از جمله ویلا، خانگی، چمن زنی، صنعتی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از موتور های دیزلی که ساخت ایران هم هستند در بازار وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.